Innspillinger
Oslo Kammerakademi har utgitt flere CD-innspillinger hos LAWO Classics. Trykk på bildene for å lytte til albumene digitalt, eller trykk på "les mer" for mer info på LAWO Classics sine nettsider.
Chanson et Danses (2021)
Fransk gullalder
For 140 år siden ville fløytisten, komponisten, pedagogen og dirigenten Paul Taffanel bringe blåserne inn på den musikalske hovedarenaen. Han mente at de franske blåserne, som hadde utviklet seg til å bli verdensledende, ikke fikk den plassen de fortjente i musikklivet. Han grunnla derfor et kammermusikalsk selskap for blåsere – Société de musique de chambre pour instruments à vents – som skulle spre og fremme kammermusikkrepertoaret for blåsere.
Pressen la merke til Taffanels prosjekt og tidsskriftet La Revue et Gazette de Paris beskrev ensemblets raison d’être på følgende måte etter debutkonserten 6. februar 1879: En gruppe kunstnere har nettopp møttes med det prisverdige mål å gjøre kammermusikk for blåseinstrumenter bedre kjent, hvilket vi i altfor stor grad har forsømt på våre konserter. Taffanel tok utgangspunkt i den klassiske oktettbesetningen som hadde gitt opphav til harmonimusikken på Mozart og Beethoven sin tid, men selskapet skulle også profilere solister og få nye franske og utenlandske verk fram i lyset. En rekke betydelige komponister skrev spesielt for selskapet. Et utvalg av disse er representert på dette albumet.
Mozart / Danzi / Beethoven for Piano and Winds (2019)
Harmonimusikalsk jubileumsfest
I løpet av sine 10 første år har Oslo Kammerakademi gitt ut en rekke lovpriste innspillinger på LAWO Classics, og i jubileumsåret byr de – sammen med pianisten Christian Ihle Hadland – på noen ekstra godbiter for klaver og blåsere!
"[...] My pleasure from this recital was unabated and is a real joy from start to finish. I will be exploring the recordings from these musicians and look forward to future issues. This is a splendid set and although, as you will see, there is fierce competition, I would certainly want to add it to my shelves; the Danzi is a pleasing discovery." Musicweb International, 04/2020
"[...] The Kammerakademi are all soloists or orchestral principals and field modern instruments with the exception of Steinar Granmo Nilsen’s natural horn. This unwieldy creature is the real revelation of the recording: its ability to chide and console in equal measure adds a piquant edge to the corporate ensemble sound. Among some beautifully turned phrasing, its disruptive qualities add to the pleasure of this finely played disc." Gramophone Magazine, 04/2020
Mozart for Wind Octet (2017)
Virtuost og lidenskapelig spill forenet med historisk informert framføringspraksis.
Oslo Kammerakademi presenterer på sin fjerde CD-utgivelse kammermusikk av Mozart for blåseoktett. Mozarts to serenader utgjør i dag selve kjernen av det rikholdige repertoaret som finnes for harmoniensemble. Harmonimusikk var på moten. Blåserne spilte ved taffelet og i de private gemakkene både hos keiseren i Wien og hos andre kongelige og adelige i hele Sentral-Europa. Harmonimusikk kunne høres i parker og hager og på gater og streder. Mozart grep denne sjansen til å slå igjennom i Wien begjærlig. Ingen kunne skrive for blåsere som ham!
„Mozarts Werke für Bläseroktett werden von der Oslo Kammerakademi so zupackend und knackig gespielt, dass keine Wünsche offen bleiben … Insgesamt hat die Oslo Kammerakademi unter Leitung des Oboisten David Friedemann Strunck mit dieser Aufnahme im Vergleich zu anderen Ensembles die Nase weit vorn.“ klassik.com 01/2018
«Oslo kammerakademi er ute med nok en glitrende innspilling. Denne gangen med Mozarts to serenader for harmonibesetning, samt tidsriktig operatranskripsjoner. [...] Og om serenadene hans ble framført like levende som på denne innspillingen så er det lett å skjønne at han gjorde lykke. [...] det er bare å nyte denne innspillingen - for det formidles og musiseres med stor innlevelse!» Den klassiske CD-bloggen, 10/17
Leipzig! (2014)
Norsk gullalder for blåseoktett!
Alle musikalske veier førte til Leipzig! Flertallet av de norske komponistene som skulle komme til å utgjøre det vi dag tenker på som vår musikalske gullalder reiste til Leipzig for å studere. Både Edvard Grieg og Johan Svendsen studerte hos den legendariske komponisten, dirigenten og pianisten Carl Reinecke. Også dansken Emil Hartmann hadde et studieopphold i Leipzig.
"Delight is the watchword throughout this engaging programme, superbly played by the Oslo ensemble. The group's playing shows a beguiling lightness of touch with no less of gravity where it's needed... Superb sound." Gramophone 09/14
The Silk Road (2023)
Musikk langs Silkeveien
På The Silk Road presenteres fire verk. To av dem er av komponister fra 1800-tallet som var fascinert av musikken fra Nord-Afrika og Midtøsten: Camille Saint-Saëns’ verk for militærorkester, Orient et occident (1869), og André Caplets tre-satsige Suite Persane (1900). Utgivelsen inneholder også to verk bestilt av Oslo Kammerakademi: The Last Days of Sultan Selim III (2011) – historien om sultan Selims siste dager, gjenfortalt i musikk av den tyrkiske komponisten Mert Karabey – og albumets tittelverk, Gisle Kverndokks suite The Silk Road (2017), inspirert av musikk man kunne ha møtt på langs en handelsrute mellom Venezia og Kina.
Chanson et Danses (2021)
Fransk gullalder
For 140 år siden ville fløytisten, komponisten, pedagogen og dirigenten Paul Taffanel bringe blåserne inn på den musikalske hovedarenaen. Han mente at de franske blåserne, som hadde utviklet seg til å bli verdensledende, ikke fikk den plassen de fortjente i musikklivet. Han grunnla derfor et kammermusikalsk selskap for blåsere – Société de musique de chambre pour instruments à vents – som skulle spre og fremme kammermusikkrepertoaret for blåsere.
Pressen la merke til Taffanels prosjekt og tidsskriftet La Revue et Gazette de Paris beskrev ensemblets raison d’être på følgende måte etter debutkonserten 6. februar 1879: En gruppe kunstnere har nettopp møttes med det prisverdige mål å gjøre kammermusikk for blåseinstrumenter bedre kjent, hvilket vi i altfor stor grad har forsømt på våre konserter. Taffanel tok utgangspunkt i den klassiske oktettbesetningen som hadde gitt opphav til harmonimusikken på Mozart og Beethoven sin tid, men selskapet skulle også profilere solister og få nye franske og utenlandske verk fram i lyset. En rekke betydelige komponister skrev spesielt for selskapet. Et utvalg av disse er representert på dette albumet.
Mozart / Danzi / Beethoven for Piano and Winds (2019)
Harmonimusikalsk jubileumsfest
I løpet av sine 10 første år har Oslo Kammerakademi gitt ut en rekke lovpriste innspillinger på LAWO Classics, og i jubileumsåret byr de – sammen med pianisten Christian Ihle Hadland – på noen ekstra godbiter for klaver og blåsere!
"[...] My pleasure from this recital was unabated and is a real joy from start to finish. I will be exploring the recordings from these musicians and look forward to future issues. This is a splendid set and although, as you will see, there is fierce competition, I would certainly want to add it to my shelves; the Danzi is a pleasing discovery." Musicweb International, 04/2020
"[...] The Kammerakademi are all soloists or orchestral principals and field modern instruments with the exception of Steinar Granmo Nilsen’s natural horn. This unwieldy creature is the real revelation of the recording: its ability to chide and console in equal measure adds a piquant edge to the corporate ensemble sound. Among some beautifully turned phrasing, its disruptive qualities add to the pleasure of this finely played disc." Gramophone Magazine, 04/2020
Mozart for Wind Octet (2017)
Virtuost og lidenskapelig spill forenet med historisk informert framføringspraksis.
Oslo Kammerakademi presenterer på sin fjerde CD-utgivelse kammermusikk av Mozart for blåseoktett. Mozarts to serenader utgjør i dag selve kjernen av det rikholdige repertoaret som finnes for harmoniensemble. Harmonimusikk var på moten. Blåserne spilte ved taffelet og i de private gemakkene både hos keiseren i Wien og hos andre kongelige og adelige i hele Sentral-Europa. Harmonimusikk kunne høres i parker og hager og på gater og streder. Mozart grep denne sjansen til å slå igjennom i Wien begjærlig. Ingen kunne skrive for blåsere som ham!
„Mozarts Werke für Bläseroktett werden von der Oslo Kammerakademi so zupackend und knackig gespielt, dass keine Wünsche offen bleiben … Insgesamt hat die Oslo Kammerakademi unter Leitung des Oboisten David Friedemann Strunck mit dieser Aufnahme im Vergleich zu anderen Ensembles die Nase weit vorn.“ klassik.com 01/2018
«Oslo kammerakademi er ute med nok en glitrende innspilling. Denne gangen med Mozarts to serenader for harmonibesetning, samt tidsriktig operatranskripsjoner. [...] Og om serenadene hans ble framført like levende som på denne innspillingen så er det lett å skjønne at han gjorde lykke. [...] det er bare å nyte denne innspillingen - for det formidles og musiseres med stor innlevelse!» Den klassiske CD-bloggen, 10/17
the first beauty (2015)
Harmonimusikk fra vår egen tid
Blåseoktettene av Klein, Kvandal og Yun betraktes som grunnsteiner i den nyere litteraturen, og de hviler på et beslektet estetisk og etisk fundament sammen med den nyskrevne blåseoktetten av Magnar Åm. Et interessant aspekt ved samtlige av komponistene på denne CD-en er at de alle på en eller annen måte knytter sin musikk til opprinnelse, enten det dreier seg om harmonimusikkens opprinnelse, eller et mer sjelelig-filosofisk forhold til opprinnelse.
“Like all the works here, it is given a superb performance by Oslo Kammerakademi. All these instrumentalists are of the highest quality, and it is particularly remarkable that they are directed in this very complex music not by a conductor, but by the ensemble's artistic director … This is a superbly performed and produced programme, which, though challenging, is ultimately impressive and rewarding.” Musicweb international 02/2016
«Oslo Chamber Academy is an excellent ensemble; they play with conviction at all times. Strong readings of challenging works.» American Record Guide
Beethoven for Wind Octet (2012)
Fra fyrstelig harmoni- og taffelmusikk til symfoni
Oslo Kammerakademi presenterer i sin debut-cd kammermusikken av Beethoven for blåseoktett. Dette repertoaret spenner fra den unge Beethoven, som komponerer i «Sturm und Drang», til den modne Beethovens 7. symfoni transkribert for blåseoktett med kontrabass.
"Stylish, surprising and sensational." - Musicweb International.
"Det låter så klart, velformet og inspirert at det hele må kalles en begivenhet!" - Emil Bernhard, Morgenbladet.
"Et festvyrkeri av en CD [...] en ørevekker av de sjeldne. Virkelig en av årets vinnere" - Kjell Hillveg, Dagsavisen